PALVELUT

Eläinfysioterapia

Eläinfysioterapian tavoitteena on edistää ja tukea niin sairaan kuin terveenkin eläimen toimintakykyä ja liikkumista, sekä hoitaa tuki- ja liikuntaelinten vaivoja ja liikkumisen häiriöitä.

Fysioterapiaan voi tulla ilman lähetettä tai lähetteellä. Huomioithan, että sairaan eläimen kohdalla fysioterapiasta päättää eläinlääkäri. Hyvän terapiatuloksen aikaansaamiseksi fysioterapeutti toimii kiinteässä yhteistyössä eläimen omistajan kanssa.

Vastaanotolle ovat tervetulleita

• Tuki- ja liikuntaelimistön vaivoista kärsivät (spondyloosi, nivelrikko, stenoosi ym.)
  • Ortopediset ja neurologiset asiakkaat (pre- ja postoperatiiviset sekä konservatiiviset hoidettavat),
  • Terveet lemmikit (ennaltaehkäisevä fysioterapia)
  • Iäkkäät eläimet (tavoitteena mahdollisimman hyvän ja kivuttoman arjen toteutuminen)

Yleisimmät syyt eläinfysioterapialle:

• Erilaiset liikkumisen epäpuhtaudet
  • Suorituskyvyn alentuminen
  • Tuki- ja liikuntaelimistön sairaudet
  • Leikkausten jälkeinen kuntoutus
  • Neurologinen sairaus
  • Erilaiset kiputilat

Eläinfysioterapian menetelmät:

Fysioterapia koostuu aina yksilöllisesti valituista terapiamenetelmistä:

• Aktiiviset terapeuttiset harjoitteet (apuna mm. tasapainotyyny, -lauta, esteet tai portaat)

• Manuaaliset käsittelyt (hieronta, nivelten mobilisointi, venyttelyt ja triggerpistekäsittelyt)

• Liikeanalyysi

• Fysikaaliset hoidot (Laser, lämpö- ja kylmähoidot)

• Kotiharjoitteiden ohjaus ja neuvonta omistajalle

• Vesiterapia (torstaisin Petbrosilla)

Rakennetaan yhdessä lemmikkisi yksilöllisiä tarpeita huomioivaa fysioterapiaa!

Lihashuolto

Jokainen eläin hyötyy ennaltaehkäisevästä fysioterapiasta ja lihashuollosta

Lihashuollolla voidaan vaikuttaa vammojen syntyyn sekä palauttaa suorituksen jälkeen. Urheilukoirille hieronta, venytykset ja muu manuaalinen käsittely on yksi tärkeä osa lihashuoltoa. Näyttelykoirille lihashuollolla saadaan liikkeisiin lisää ulottuvuutta ja ryhtiä olemukseen.

Säännölliseen huoltoon on tarjolla viiden kerran sarjakortteja.

Ohje vastaanotolle saapuvalle

• Mahdolliset aiempaa sairaushistoriaa koskevat paperit ja tämän hetkinen lääkärin lähete/suositus on hyvä ottaa käynnille mukaan, jos sellainen löytyy.
  • Lemmikin ruokailun ja vastaanottoajan välissä tulisi olla pari tuntia väliä.
  • Vastaanotolle voi ottaa mukaan lemmikin lempiherkkuja tai lelun

Esteitä fysioterapiaan:
Kuume, yskä, ripuli, tarttuva tauti tai muu eläinlääkärin apua vaativa oire. Mikäli eläimellä on kipulääkitys, kasvaimia, sydänvika tai se on tiineenä, varmistathan eläinlääkäriltä luvan fysioterapialle

Laserterapia

Helpota lemmikkisi oloa laserhoidolla

Käytössäni on ammattilaiskäyttöön tarkoitettu Theralux®Touch TX4 VET-laserhoitolaite.

Laserterapia (=low level laser therapy) on lempeä ja hyvää oloa tuottava hoitomenetelmä, jolla voidaan hoitaa akuutteja ja kroonisia vaivoja. Laservalo stimuloi soluja ja aktivoi kehon luonnolliset paranemis- ja puolustusmekanismit. Sen teho on osoitettu niin tieteellisin tutkimuksin kuin käytännön hoitokokemuksin.

Laserterapiaa voidaan käyttää joko erikseen tai täydentävänä hoitomuotona muun hoidon kanssa. Laser on erinomainen hoitokeino eläimen jännittäessä tai pelätessä muuta käsittelyä.

Laserhoidon vaikutukset:

• Parantaa verenkiertoa ja aineenvaihduntaa

• Vähentää turvotusta, kipuja ja tulehdusta

• Vähentää lihasjännitystä

• Nopeuttaa paranemista

Laserhoidon yleisimmät hoitoaiheet akuuteissa vaivoissa:

• Turvotus
  • Haavahoidot
  • Lihasrevähtymät
  • Leikkauksen jälkeiset kivut
  • Nivelsiteiden revähdykset
  • Murtumien paranemisen nopeuttaminen

Kroonisissa vaivoissa:

• Jännetulehdukset
  • Niska- ja selkäkivut
  • Nivelrikon oireet ja nivelkivut
  • Jännittyneiden ja kireiden lihasten rentoutus

Huom! Vuokraan asiakkailleni kotikäyttöön tarkoitettua helppoa ja turvallista Handy Cure-laserhoitolaitetta hintaan 40€/vko.

Vesimattoterapia

Mitä ja kenelle vesimattoterapiaa?

Vesiterapia on erinomainen kuntoutusmenetelmä niin terveelle kuin sairaalle koiralle.

Veden hydrostaattinen paine ja lämpö ovat vesiterapian ominaispiirteitä, joita hyödynnetään mm., leikkauksista toipuvalle koiralle, painonhallinnassa sekä neurologisten sairauksien hoidossa.

Harrastuskoirille vesijuoksu tuo yhden nivelystävällisen harjoittelutavan lisää treenaamiseen.

Harjoittelu vedessä edistää hengitys- ja verenkiertoelimistön toimintaa ja fyysistä kuntoa vahvistaen lihaksia, parantaen nivelten liikeratoja ja koordinaatiota sekä lievittäen kipua.

Varaa aika vesiterapiaan

Otan vastaan asiakkaita Petbrosin tiloissa torstaisin osoitteessa Kontiotie 3A, Nurmijärvi.

Varaa aika vesimattoharjoitteluun täältä.

Luethan ohjeet koiran valmisteluun vesimattoharjoitteluun Petbrosin sivuilta.

LovePaws® -tassuvahat

LovePaws® ennaltaehkäisee ja hoitaa tehokkaasti karheat ja kuivat kovettumat, halkeamat ja haavat anturoissa. Tassuvaha sopii antibakteeristen ainesten ansiosta erinomaisesti myös pienten ihotulehdusten, kuten hotspotin ja haavojen hoitoon.

LovePaws® -tassuvaha muodostaa anturoihin suojaavan kalvon, tekee tassuista ihanan sileät ja pitää vauhdikkaimmatkin tassut kunnossa!

Tassuvaha on täysin kotimainen ja luomu. Se on turvallinen käytettäväksi kaikille koirille.

Tassuvaha lokakuun ajan 15€ fysioterapian yhteydessä ostettuna (norm. 17,90€)